Problemstilling:
Hvordan kan man, ved hjelp av IKT, øke begrepsforståelsen i matematikk i en multikulturell klasse på mellomtrinnet?
Utdypning:
Vi ønsker å eksperimentere med bruk av animasjonsfilm og blogg for å finne ut om IKT kan være et gunstig hjelpemiddel for å øke begrepsforståelsen i matematikk i en klasse som har en høy andel flerkulturelle elever. Åssiden skole har i løpet av de siste årene økt sin andel flerkulturelle elever betraktelig og merker at begrepsforståelsen i flere fag henger etter hos mange. Vi har valgt å ta utgangspunkt i begreper fra matematikken og de fire regneartene ettersom dette er noe alle elevene vil komme tilbake til gjennom hele skolegangen sin. Herunder har vi valgt ut begrepene Legge sammen, trekke fra, færre, flest og veksle. Gjennom å gi elevene i oppdrag å visualisere en tekstoppgave gjennom bruk av animasjonsfilm samt gi tilbud om veiledning gjennom en blogg tror vi at elevene vil komme frem til en ny og dypere forståelse av grunnleggende matematiske begreper innen addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
6. okt. 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar