Forutsetninger:
Elevene: nye IKT-verktøy, Gruppearbeid, Repetisjon av begreper som har blitt gjennomgått av faglærere i forkant av prosjektet.
Studenter: Kjenner ikke klassen i forkant av oppstart, kun en av studentene involvert har grundig kjennskap til programvaren vi skal benytte oss av.
Praktiske: PC'er nok til alle gruppene, internettilgang, riktig programvare, kameraer, nok informasjon, tidsbruk
Evaluering:
Før/diagnostisk: Førveiledning av opplegget av faglærere i matematikk
Underveis/formativ: Underveisveiledning av opplegget
Etter/summativ: Presentasjon av prosjektet for medstudenter og forelsere, etterveiledning
Mål:
Bedre begrepsforståelsen innen matematikk, spesielt med tanke på de fire regneartene, gjennom bruk av IKT. Prosjektet er tverrfaglig, med matematikk som hovedfag, og norsk og pedagogikk som støttefag. Vi legger særlig vekt på at elevene skal opparbeide seg forståelse for ulike begreper som er vanlig å bruke innen matematikken. Fordi mange av disse begrepene også kan benyttes utenfor matematikken kobles det også opp mot begrepsforståelse innen norsk språk, noe som er spesielt viktig for elever med flerkulturell bakgrunn. Gjennom å tilrettelegge oppgaven slik at de skal løses visuelt og auditivt kan dette være et nyttig verktøy for TPO.
Innhold:
Elevene skal, gjennom bruk av kameraer og/eller tegninger visualisere tekstoppgaver/regnefortellinger. Elevene vil få tilgang til en blogg som kan benyttes som en ressursbank. Her vil oppgavene, samt begrepsforklaringer, manual for programmet de skal bruke og annen nyttig informasjon bli lagt ut. Målet er at elevene skal være mest mulig selvdrevne i prosessen, og finne svar på evt spørsmål på denne siden. Elevene skal presentere det ferdige produktet for resten av klassen, som skal forsøke å løse oppgavene. Deretter skal alle de ferdige oppgavefilmene legges ut på bloggen. Her vil elevene få mulighet til å kommentere hverandres oppgaver
Aktivitet:
Studentene forklarer prosjektet for alle elevene i plenum. Elevene deles inn i grupper à tre elever.Deretter skal de utnevne en gruppeleder. Alle gruppene skal velge mellom en av ti regnefortellinger som ligger på bloggen. Elevene får litt tid til å finne ut hvilken oppgave de vil visualisere og hvordan de skal løse den. Deretter skal elevene ut og fotografere/tegne eller på andre måter finne ut hvordan de best mulig kan vise et regnestykke. Til slutt vil studentene hjelpe elevene med å ferdigstille produktet. Som en avslutning på prosjektet skal alle gruppene vise fram de ferdige filmene sine for resten av klasses. Alle skal forsøke å løse oppgavene gjennom å kun benytte seg av den informasjonen som blir gitt i filmen.
6. okt. 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar