Regning innen de fire regneartene gjenspeiler ulike situasjoner i dagliglivet. Hver enkelt art kan derfor ha ulike modeller, slik at både økning og sammenlikning finnes innen regnearten addisjon. Derfor sier boken: ”For hver av de fire operasjonene må eleven bli fortrolige med flere typer av situasjoner som har vedkommende operasjon som modell, og som de kjenner fra sin egen hverdag. De må utvikle en rimelig sikkerhet for når de forskjellige operasjonene skal anvendes (…)” (Bjørnestad 2006: 33-34) (forfatters utheving).
Det påpekes også at: ”(…) suksess i matematikkfaget har tradisjonelt vært preget av at elevene husker riktig prosedyre til riktig tid. Bell [1] sier at elever har store problemer med å skille mellom mål og metode. Et eksempel kan være multiplikasjon. Det er stor forskjell på å vite hva multiplikasjon egentlig er, og å være i stand til å multiplisere sammen tall” (Bjørnestad 2006: 202).
Vi har knyttet tekstoppgavene så nært opp til elevenes hverdagssituasjon som mulig, og oppgavene er ment å gi uttrykk for ulike modeller innenfor de begrepene undervisningsopplegget er ment å trene på, blant annet de fire regneartene.
Kilde: Bjørnestad, Øistein, Tom Rune Kongelf, Terje Myklebust Alfa Matematikk for allmennlærerutdanningen Fagbokforlaget 2006
7. okt. 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar