Videre kan vi mer spesifikt finne bruk av digitale verktøy for eksempel under kompetansemål etter 7. årstrinn i matematikk underkategori geometri: ” Bruke koordinatar til å beskrive plassering og rørsle i eit koordinatsystem, på papiret og digitalt. Videre under statistikk: ”representere data i tabellar og diagram som er framstilte digitalt og manuelt, og lese, og tolke og vurdere kor nyttige dei er”.
Begrepsdannelse i forhold til minoritetsspråklige elever
I forhold til minoritetsspråklige elever har skolen og den opplæringen som blir gitt stor betydning for utviklingen av muntlig og skriftlig norsk. I en ressursorientert flerkulturell skole der elevenes morsmål og kulturelle bakgrunn verdsettes og gis status finner man de elevene som klarer seg best faglig og sosialt (Hauge 2007: 68). Det er viktig at lese- og skriveopplæring for elever som ikke mestrer norsk foregår på morsmål, for å tilpasse opplæringen til denne gruppen av elever (Hauge 2007: 68). Dette har vesenlig betydning i vårt tilfelle også med hensyn til begrepsdannelse og utvikling av fagspråk. Naturlig nok kommer begrepet forståelse inn under her. ”Forståelsen blir utdypet og elevene ser stadig større sammenhenger; det representerer en progressiv ekspansjon av begrepshorisonter”. Dvs. at språklig stimulering vil føre til at elevene utvikler en bredere og dypere forståelse av det aktuelle temaet vi holder på med.
Litteraturliste:
Hauge An- Margritt. Den felleskulturelle skolen 2007. Universitetsforlaget. Oslo
Kunnskapsløftet 2006. Utdanningsdirektoratet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar